POLICROMÍA DEL S.XXVIII (TAPICES DE GOYA) – Descripció del ballet per el Institut del Teatre de Barcelona –
– Ballet inspirat en alguns dels cèlebres tapissos de Francisco de Goya, reprodueix escenes de la vida madrilenya entre ‘majas’, ‘chisperos’ i l’aristocràcia de la cort, fet que demostra que a aquesta última li agradava la cosa popular, tot barrejant-se en les seves expansions més típiques. Les danses de l’època són, per tant, conseqüència d’aquesta barreja, que adquireix un ambient suggestiu.
– Ballet en un acte i set quadres: Baile en San Antonio de la Florida (Seguidillas); La Vendimia (Bolero); El Pelele (Baile español); Los Majos (zapateado); La Acerolera (Zambra); La Maja y los embozados (Baile español); Fantasía en la Pradera de San Isidro (Sevillanas, boleras y fandangos)
Mùsica: Albéniz, Granados i Alfonso
Coreografia: Juan Magriñá
Decorats: Batlle Vilajoana
Figurins: Hugo de Miguel (copia exacta del original)
Confecció: Boris i Llorens
“Policromía del siglo XVIII (Tapices de Goya)”, ballet estructurat en set quadres, amb coreografia de Joan Magrinyà, trama argumental de M.S.Tàrraga i músiques d’Enric Granados, Isaac Albéniz i Juan Alfonso, fou un dels ‘clàssics’ de les hostes de Magrinyà, present durant tota la seva trajectòria liceista (períodes dels Ballets de Barcelona&Cuerpo de Baile&Ballet Titular del Liceu), d’èxit segur i sempre rebut amb fervor. Magrinyà va plasmar magistralment damunt l’escenari set dels famosos ‘Cartones para tapices’ pintats per Francisco de Goya (que mostraven estampes de la vida madrilenya de l’època, amb ‘majas’, ‘chisperos’ i aristòcrates de la cort). Amb l’ajut dels decorats emprats, el vestuari lluït pels ballarins (inspirat en el que apareix en els tapissos -i que posteriorment bona part seria reutilitzat a “El sombrero de tres picos”-) i la luminotècnia,el Mestre va saber coreografiar estilitzada-ment set danses de caire popular espanyol (per aquest ordre Seguidillas, Bolero, Zambra, Zapateado, Baile Español, Sevillanas-boleras i Fandango) tenint l’encert excepcional d’aconseguir que la imatge que quedava en la retina de l’espectador en sonar l’últim acord de cada número un cop acabat, amb els ballarins quiets en llurs posicions formant harmoniosos quadres plàstics, correspongués fil per randa a la imatge del tapís goyesc. El 7 de novembre de 1960,en una funció única i extraordinària en homenatge als Reis de Tailàndia, de visita a Barcelona, protagonitzada pel Ballet liceista (encara sense la seva titularitat, que arribaria 6 anys després) aquests “Tapices de Goya” -com popularment se’ls coneixia- foren inclosos en el programa presentat; interpretats fantàsticament, assoliren un bon èxit. Les il·lustracions (Ras Rigau) feliçment permeten apreciar l’efecte visual perseguit per Magrinyà i, d’altra banda, retrobar Asunción Aguadé, Cristina Guinjoan i Joan Sánchez Arolas, Jordi Ventura, Araceli Torrens, Romana Uttini i Pedro Tomás, entre d’altres. L’alegria de la joventut liceista al servei de Goya, felicitats: patrimoni tan valuós com els propis tapissos.
l’11 de setembre de 1968 fou una funció de gala amb motiu de la celebració del “V Congreso Internacional de la Detergencia”; la interpretació anava a càrrec del ja Ballet Titular del Liceu, “Tapices de Goya” un embruix que perdurava en el decurs dels anys (més de 20 anys estaria en repertori) Tot un clàssic liceista. – Jordi Pujal – Instagram:-art.1–art.2
fotos - Tapices de Goya
– vestuario
1973
Programa del Gran Teatre del Liceu – 9 maig 1973 -; S’anuncià la seva interpretació però a darrera hora fou suprimit i no va arribar a ser representat en aquelles funcions (font: artícle d’A.Martínez Alexandre, del 22 maig 1973 a Dieccinueve)
1968
1968
_ Programa del Liceu – 11 setembre 1968 – Orgia(orquestra) – TAPICES DE GOYA(Policromía del S. XVIII) – farandola provenzal – BOLERAS DEL SIGLO XVIII – BOLERO DE TORRENT – ROMANCE DEL DESPECHO – SUITE MEDITERRANEA – La vida breve(orquestra) – EL AMOR BRUJO – Mestre Coreògraf: J. Magriñá – Primers ballarins: Asun. Aguadé, Cristina Guinjoan, Elisabeth Bonet, Alfonso Rovira, Fernando Lizundia – Solistes: Angeles Aguadé – Cos de ball: Berta Albareda, Elena Bonet, Ma Teresa (Maite) Casellas, Guillermina Coll, Concepción Junyent, Herminia Espejo, Rosalina Ripoll, Ana María Sala, Marta Baldrich, Lidia Delgado, Antoñita Martínez, Mercè Núñez, José Ma Escudero, Josechu Gómez, Ricardo Garbín, Angeles Barenys, Ana Carlota Brennston, Carmen Cavaller, Ma Teresa Comorera, Mercè Falcó, Karin Olderock, Mercè Roca, Ana Ma Sarramagna, Antoñita Casals, Ma Victoria Figueras Ma Luisa Miñana, Ma Luisa Pinilla, José Antonio Flores, Antonio Rodríguez, Leonardo Vidales – Esbart Dansaire de Rubi per (Farandola Provenzal’, ‘Bolero de Torrent’ i part de ‘Suite Mediterránea’
1966
_ Programa – 4 juny 1966 – Teatre Palacio Valdés de Avilés – la noche de walpurgis (Coreografia: J. Magriñá – Cristina Guinjoan, Asunción Aguadé, Elizabeth Bonet, Geroge Govilov, Emilio Gutiérrez) – POLICROMIA DEL SIGLO XVIII o TAPICES DE GOYA (‘Baile en san Antonio de la Florida’: Asunción Aguadé, Elizabeth Bonet, Dolores Escriche, Emilio Gutiérrez, Alberto Tort, Benjamín Londoño, Renato Escudero i Miguel Pérez) (‘La Vendimia’: Cristina Guinjoan, Mercè Falcó, Rosalina Ripoll, Alfonso Rovira, Vicente Taroncher i José Ma Escudero) (‘El pelele’: Asunción Petit, Angeles Aguadé, Margarita Sales, Dolores Escriche i Alberto Tort) (‘Los Majos’: Paco de Alba, Emilio Gutiérrez, Alfonso Rovira, Benjamín Londoño, Renato Escudero i Francisco Hornos) (‘La acerola’: Asunción Aguadé, Emilio Gutierrez, José Ma Escudero i Vicente Taroncher) (‘La Maja y los embozados’: Aurora Pons, Concepción Junyent, Paco Alba, Fernando Lizundia, Renato Escudero i Francisco Hornos) (‘Fantasia en la Pradera de San Isidro’: sevillanas, boleros i fandangos) – DON QUIJOTE (paso a dos): (Aurora Pons, Georges Govilov i Elizabeth Bonet, Fernando Lizundia) – MAZURKA(paso a dos): Asunción Aguadé, Alfonso Rovira – ZAPATEADO: Paco de Alba – LA MOZA Y EL ESTUDIANTE (Coreografía: J. Magriñá – Aurora Pons i Cristina Guinjoan (Dolores), Fernando Lizundia (Melchor), Benjamín Londoño(sargento Rojas), Fernando Areta(Celemín), José Ma Escudero(Patricio); Asunción Petit, Angeles Aguadé, Dolores Escriche, Margarita Sales, Cristina Miñana, Elena Bonet, Carmen Cavaller, Rosa Sicart, Rosalina Ripoll, i Rita Bascompte, Alfonso Rovira, Alberto Tort, Miguel Pérez, Renato Escudero, Francisco Hornos, Vicente Taronger i José Antonio Flores (mossos i mosses de poble) (‘Rondalla’: Fernando Areta, Alfonso Rovira, Alberto Tort, Renato Escudero, Francisco Hornos, Vicente Taroncher i José Antonio Flores
_ Programa – 1966 – Teatre Principal de Zaragoza – LA NOCHE DE WALPURGUIS – TAPICES DE GOYA – LA MOZA Y EL ESTUDIANTE
_ Programa – 11 maig 1966 – Teatre Principal ( Valencia) – LA NOCHE DE WALPURGUIS – TAPICES DE GOYA – LA MOZA Y EL ESTUDIANTE
_ Programa per assaig i programació temporada – 26 novembre 1966 –
Critica – 4 juliol – 1966 – El Noticiero Universal – M. R. de Llauder –Teatre Grec – Presentaciò oficial del ballet del Liceu –
Crítica – 27 maig 1966 – tres retalls de diari – La Noche de walpurgis-Tapices de goya-don quijote-la moza y el estudiante-
Crítica – 1966 – Teatro Carrión – La Noche de walpurgis-Tapices de Goya-Don Quijote-La moza y el estudiante
Critica – 4 juliol 1966 – El Noticiero Universal – Teatre Grec – M. R. de Llauder – Presentació oficial del ballet del Liceu
Critica – 6 juliol 1966 – La Vanguardia – Teatre Grec – Presentació oficial del Ballet del Gran Teatre del Liceu
1962
– Programa del Liceu – 8 maig 1962 – TAPICES DE GOYA (Policromía del S. XVIII) – Funció de Gala – Coreografia: J. Magriñá – Aurora Pons, Antoñita Barrera, Araceli Torrens, Cristina Guinjoan, Asun. Aguadé, Mercedes Pastor, Ana Ortiz, Nuria Llovet, Miguel Navarro, Pedro Tomás, Alberto Tort, Enrique Márquez, Juan Sánchez, Juan Palet, Emilio Gutierrez, Juan Carlos Pavón, Jorge Ventura
1960
– Programa del Liceu – 7 novembre 1960 – TAPICES DE GOYA (Policromía del S. XVIII) – Funció de Gran Gala en honor de S.S.M.M. els Reis Bhumipol Aduyadej i Sirikit de Thailandia – Cos de Ball del Gran Teatre del Liceu, amb direcció coreogràfica de J. Magriñá – Ballets de Catalunya, amb direcció de Juan Comas Vicens
1957
– Programa del Liceu – 29 gener 1957 – TAPICES DE GOYA (Policromía del S. XVIII) – Coreografia: Juan Magriñá – Aurora Pons, Juan Magriñá, Araceli Torrens, Alicia Tomás, Marien Torrents, Enrique Marquez, Pedro Valbeny, Manolita Ors, Cristina Guinjoan, Paquita Mansilla, Pedro Fernández, José Huguet, Españoleto, Paquito Medina, Miguel Angel Paz, Romana Uttini,Lydia Rodon,Pedro Tomás, Juan Tapia, Pedro Valveny,
– Programa – 29 octubre 1957 – Teatre Municipal (Girona) – Fira i festes de Sant Narcis – Gran Gala – TAPICES DE GOYA – LA VIDA BREVE(Nocturnos i Danzas) –
Critica – 7 febrer 1957 – La Vanguardia-Miguel Serra Balaguer – Teatre Principal(Lerida)
1952
– Programa del Liceu – 12 gener 1952 – TAPICES DE GOYA (Policromía del S. XVIII) – Coreografia: Juan Magriñá – Olga Casado, Beatriz Aguilera, Angelita Ruiz, Emilio Altés, Antonio Monllor, Santiago Alba, Federico Arnaiz, Antonio Alonso, Lolita Baldó, Cinta Roig, Carolina Llauger, Fernando Areta, Francisco Ajenjo, Rosita Segovia, Francisca Nin, Ginés García – Ballets de Barcelona
Critica – 18 gener 1952 – Teatre Romea – Homenatge – premi nacional de teatre Amadeo vives
1951
_ Programa Ballets de Barcelona – 1951 – Teatre Español(Madrid) – LAS SILFIDES – EL AMOR BRUJO – EL LAGO DE LOS CISNESTAPICES DE GOYA – CARNAVAL – FIESTA MAYOR – AURORA – EL DIABLO COJUELO – LA REVOLTOSA – LA MOZA Y EL ESTUDIANTE – ROMANCE DE LA FRAGUA – Ballarins estrella: Rosita Segovia, Juan Magriñá, Alberto Portillo
_ Programa Ballets de Barcelona – 28 gener 1951 – Teatre Calderón – LAS SILFIDES – TAPICES DE GOYA(Juan Magriñá, Maruja Blanco – Olga Casado, Presentación Garín, Angelita Ruíz, Jesús Garín, Antonio Monllor, Santiago Alba, Antonio Alonso, Antonio Cruz, Amparo Inés, Ginés García, Diego Ruíz, Consuelo Sánchez, Beatríz Aguilera, Lolita Baldó, Carmen Mechó, Pepita Díaz) – FIESTA MAYOR
_ Programa Ballets de Barcelona – 19 març 1951 – Teatre Calderón – EL LAGO DE LOS CISNES – TAPICES DE GOYA – FIESTA MAYOR – Primers ballarins: Maruja Blanco, Rosita Segovia, Juan Magriñá
_ Programa Ballets de Barcelona – 21 maig 1951 – Teatre Arraiga(Bilbao) – CARNAVAL – LA REVOLTOSA – TAPICES DE GOYA – Ballarins estrella: Rosita Segovia, María De Avila, Juan Magriñá
_ Programa – Ballets de Barcelona – 28 maig 1951 – Teatre Príncipe (Donostia) – CARNAVAL – LA REVOLTOSA – TAPICES DE GOYA
_ Programa Ballets de Barcelona – 6/7 juny 1951 – Teatre Pereda (Santander) – LAS SILFIDES – TAPICES DE GOYA – EL AMOR BRUJO – (el dia 7:EL LAGO DE LOS CISNES, LA REVOLTOSA-EL DIABLO COJUELO)
_ Programa Ballets de Barcelona – 8 juny 1951 – Teatre Pereda (Santander) – CARNAVAL – FIESTA MAYOR – TAPICES DE GOYA
_ Programa Ballets de Barcelona – 14 juny 1951 – Teatre Jovellanos(Gijón) – CARNAVAL – LA REVOLTOSA – TAPICES DE GOYA – Ballarins estrella: Rosita Segovia, Juan Magriñá
_ Programa Ballets de Barcelona – 19 juny 1951 – Teatre Ramos Carrión(Zamora) – LAS SILFIDES – TAPICES DE GOYA – EL AMOR BRUJO – Ballarins estrella: Juan Magriñá, Rosita Segovia
_ Programa Ballets de Barcelona – 21 juny 1951 – Teatre Coliseum – LAS SIlFIDES – TAPICES DE GOYA – EL AMOR BRUJO – Juan Magriñá, Rosita Segovia,
_ Programa Ballets de Barcelona – 24 juny 1951 – Teatre Lope de Vega(Madrid) – LAS SILFIDES-TAPICES DE GOYA – EL AMOR BRUJO
_ Programa Ballets de Barcelona – 5 juliol 1951 – Gran Teatro – despedida – TAPICES DE GOYA-LA REVOLTOSA – EL DIABLO COJUELO –
_ Programa Ballets de Barcelona – 6 juliol 1951 – Teatre Campoamor (Oviedo) – LAS SILFIDES-TAPICES DE GOYA – EL AMOR BRUJO –
_ Programa Ballets de Barcelona – 7 juliol 1951 – Teatre Olimpia (Oviedo) – FIESTA MAYOR-TAPICES DE GOYA – EL AMOR BRUJO-
_ Programa Ballets de Barcelona – 8 juliol 1951 – Teatre Olimpia(Huesca) – TAPICES DE GOYA – LA REVOLTOSA – EL DIABLO COJUELO – Juan Magriñá, Rosita Segovia
_ Programa Ballets de Barcelona – 3 octubre 1951 – Teatre Principal – LAS SILFIDES – TAPICES DE GOYA – EL A MOR BRUJO – Ballarins figura: Rosita Segovia, Juan Magriñá, Alberto Portillo – Carmen Vicente, Lolita Baldó
_ Programa Ballets de Barcelona – 8 novembre 1951 – Teatre Victoria – LAS SILFIDES – TAPICES DE GOYA – EL AMOR BRUJO –
_ Programa Ballets de Barcelona – 14 novembre 1951 – Teatre Circo(Alcoy) – LAS SILFIDES(nocturno: Carmen Vicente, Beatríz Aguilera, Consuelo Sánchez, Lolita Baldó, Aurora Pons, Esther Desmassion, Olga Casado, Angelita Ruiz, Montserrat Olbiols, Francina Nin, Mercedes José, Cinta Roig, Carolina Llauger, Rita Sastre, Rosita Villalba, Juan Magriñá; vals: Beatríz Aguilera; Mazurca 1: Esther Desmaisons; Mazurca 2: Juan Magriñá; preludio: Consuelo Sánchez; vals: Esther Desmaisons, Juan Magriñá; vals: los mismos que el ‘nocturno’) – TAPICES DE GOYA(Seguidillas: Olga Casado, Beatríz Aguilera, Angelita Ruíz, Alberto Portillo, Antonio Monllor, Santiago Alba, Federico Anaíz, Antonio Alonso – Bolero: Lolita Baldó, Cinta Roig, Carolina Llauger, Juan Magriñá, Fernando Areta, Francisco Ajenjo – Zambra: Rosita Segovia, Francina Nin, Emilio Altés, Antonio Alonso – Zapateado: Alberto Portillo, Emilio Altés, Fernando Areta, Federico Arnáiz, Santiago Alba, Juanete De Vargas – Baile español: Consuelo Sánchez, Beatríz Aguilera, Lolita Baldó, Carmen Vicente, Antonio Monllor – Sevillanas;Boleros;Fandangos: Juan Alonso i tots els personatges) – EL AMOR BRUJO(Coreografia: Juan Magriñá – Candela: Rosita Segovia; Carmelo: Juan Magriñá; Luces: Lolita Baldó; el espectre: Alberto Portillo; Gitanes i gitanos: Consuelo Sánchez, Beatríz Aguilera, Olga Casado, Aurora Pons, Angelita Ruíz, Cinta Roig, Francina Nin, Carolina Llauger, Rita Sastre, Mercedes José, Santiago Alba, Federico Arnáiz, Fernando Areta, Emilio Altés
_ Programa Ballets de Barcelona – 16 novembre 1951 – Teatre Principal (Alacant) – LAS SILFIDES – TAPICES DE GOYA – EL AMOR BRUJO
_ Programe Ballets de Barcelona – 17 novembre 1951 – Teatre Principal (Alacant) – CARNAVAL(Coreografia: Fokine – Colombina: Carmen Vicente; Estrella: Beatríz, Aguilera; Chiarina: Consuelo Sánchez; Papallona: Aurora Pons; Arlequí: Juan Magriñá; Pierrot: Emilio Altés; Eusebio: Antonio Larrosa; Pantalón: Antonio Alonso; Florestán: Federico Anáiz; Vals Nobel: Olga Casado, Aurora Pons, Angelita Ruíz, Cinta Roig, Francina Nin i Carolina Llauger) – LA REVOLTOSA(Coreografia: Juan Magriñá – Maripepa: Rosita Segovia; Felipe: Juan Magriñá; Gorgomia: Carmen Vicente; Soledad: Olga Casado; Encarna: Angelita Ruíz; veïna: Cinta Roig; Chupitos: Antonio Monllor; Atemedoro: Emilio Altés; Cándido: Santiago Alba; Candelas: Antonio Alonso; Tiberio: Fernando Areta) – TAPICES DE GOYA(Seguidillas: Olga Casado, Beatríz Aguilera, Angelita Ruíz, Alberto Portillo, Antonio Monllor, Santiago Alba, Federico Anáiz, Antonio Alonso – Bolero: Lolita Baldó, Cinta Roig, Carolina Llauger, Juan Magriñá, Fernando Areta, Francisco Ajenjo – Zambra: Rosita Segovia, Francisco Nin, Emilio Altés, Antonio Alonso – Zapateado: Alberto Portillo, Emilio Altés, Fernando Areta, Federico Arnáiz, Santiago Alba, Juanete De Vargas – Baile español: Consuelo Sánchez, Beatríz Aguilera, Lolita Baldó, Carmen Vicente, Antonio Monllor – Sevillanas;Boleros;Fandangos: Juan Alonso i tots els personatges
Critica – 7 juny 1951 – Teatre Perea(Santander) – Ballets de Barcelona – TAPICES DE GOYA-EL AMOR BRUJO-LAS SILFIDES-Juan Magriñá, Rosita Segovia