PIERROT – Descripció del ballet per el Institut del Teatre de Barcelona
– Música: Albert Prats Trian
– Coreografia: Joan Magrinyà
– Esbossos de decorats i figurins: Ramon Trabal Altés / Ramon Aulina de Mata; Realització: Germans Salvador (escenografia),Asunción Subías i Maria Almagro (vestuari).
El 20 de gener de 1973, i en programa doble conjuntament amb l’òpera “Salome” de Richard Strauss protagonitzada per la gran soprano Anja Silja, el Liceu oferia l’estrena mundial d’una obra de creació totalment autòctona que suposà per al Ballet Titular del Liceu uns dels èxits més sonats, el ballet pantomima en un acte “Pierrot”. Els pares de la criatura, dos artistes catalans: Albert Prats Trian (argument -al voltant dels personatges de la ‘Commedia dell’ Arte’ Pierrot i Colombina- i música) i Joan Magriñà (coreografia). La confluència de moltíssims factors -afegits a la qualitat intrínseca de la tasca de Trian (partitura romàntica i eminentment melòdica ideal per a ser dansada), de Magriñà i dels ballarins (amb menció especial per la magistral prestació d’Alfons Rovira en l’extenuant rol protagonista)- va permetre que l’espectacle assolís un nivell estratosfèric rebut amb entusiasme per públic i crítica. Quins factors? Doncs la feina de Gerardo Pérez Busquier dirigint l’orquestra liceista, els dissenys d’Aulina de Mata, l’escenografia realitzada pels Germans Salvador -tota una institució en el món teatral barceloní-, el vestuari deliciós confeccionat amb mans d’or per Asunción Subías i Maria Almagro, entranyablement vinculades amb la companyia-sobretot amb les primeres figures- (especial menció pels vestits i casquets dels personatges dels ocells),… Fins al punt que “Pierrot” immediatament s’incorporà al repertori del Ballet del Liceu, essent interpretat en gairebé totes les gales programades aquell 1973 (i tot reposant-se en el propi Liceu). Recordar la sastressa senyora Reme, figura indispensable en aquelles vetllades tan intenses.
S’interpreta en gairebé totes les gales en què participà aquell any la companyia (com les del Teatre Grec, Elda i Marbella) i reposant-se fins i tot al Liceu. Si en l’estrena absoluta l’extenuant rol protagonista titular de l’obra va ser magistralment protagonitzat per Alfons Rovira -en una de les seves màximes creacions de referència i encara recordada- en aquell reguitzell d’actuacions posteriors la part tanmateix va tenir un altre intèrpret de luxe, l’enyorat Primer Ballarí Fernando Lizundia i una única Colombina per ambdós Pierrots, Asunción Aguadé. Els trets personals de Lizundia, ideal ballarí de caràcter (tremp, ‘grinta’, talent actoral), esqueien força bé al personatge, sortint-ne una concepció molt diferent a la de Rovira i igualment vàlida i exitosa. Quin luxe tan enriquidor en aquells anys per al públic fidel de la companyia poder alternar dues visions tan talentoses i, alhora, contrastades d’un vertader ‘capolavoro’.Aquesta mena de privilegis expliquen el per què el Ballet del Liceu era qui era…
“Pierrot” en paraules d’Asunción Aguadé “aquest treball inoblidable del Mestre conté tot els elements que un ballarí pugui desitjar: sensibilitat, tècnica i expressivitat teatral”
Efectivament, el 8 de setembre de 1973 el Ballet Titular del Liceu, acompanyat per l’orquestra liceista dirigida per l’admirat Gerardo Pérez Busquier, protagonitzava una Gala de Dansa “Pierrot” era la segona obra en programa, amb el protagonisme magistral dels intèrprets de l’estrena absoluta, Alfons Rovira i Asunción Aguadé, i el Ballet Titular liceista en estat de gràcia.
L’octubre de 1975 “Pierrot” es proposava novament al Liceu amb nou protagonista (cal esmentar que el rol de Pierrot és extenuant, d’una intensitat emocional esgotadora, al marge dels durs requeriments tècnics que exigeix). Si els intèrprets de l’estrena, sublims i en estat de gràcia, foren els Ballarins Estrelles Alfons Rovira (Pierrot) i Asunción Aguadé (Colombina) ara el 1975 Aguadé reprenia la seva Colombina -tan meravellosa com dos anys abans- però de Pierrot se n’encarregava Fernando Lizundia, que com a fabulós Primer Ballarí de caràcter que era signà una prestació de manual. Afortunadament es disposa de molt bon material fotogràfic d’ambdós Pierrots que permet intuir les diferents visions d’aquests dos grans artistes; validíssimes ambdues, complementàries entre sí, ajustades a la personalitat de cadascú i tots dos gaudint d’una complicitat absoluta amb Aguadé que arribava al públic; Rovira com levitant vers un món tràgic i eteri, Lizundia arrelat a la terra, passional i vers un món dramàtic. –Jordi Pujal– Instagram:-art.1–art.2–art.3–art.4
1975
Cartell – 27 i 28 octubre 1975 – II Festival Internacional de Ballet – PIERROT – CLARO DE LUNA – TRES DANZAS ESPAÑOLAS (de escuela bolera) – DANZA PROFANA LA SARDANA DE LAS MONGES – LABERINTO
1974
_ Programa – 3 maig 1974 – Fires i Festes de la Santa Creu – Figueres – Sala Juncaria – LA NOCHE DE WALPURGIS – PIERROT – LA MOZA Y EL ESTUDIANTE – Director i coreògraf: J. Magriñá – Ballarins: Asun. Aguadé, A. Rovira, Ang. Aguadé, G. Coll, E. Gutiérrez, F. Lizundia, Ele. Bonet, C. Cavaller, C. Junyent, J.A. Flores, J.M. Massó, B. Albareda, M. Núñez. A. Arandiga, J. Béjar, M.E. Cañizares, M.T. Casellas, F. Fernádez, M. Freixas, M.G. Garay, G. Gella, M. Guerrero, E. Hospital, J. Lara, P. López, E. Orihuela, M. Ponce, M.D. Ramírez, A. Rico, A. Romeo. A.M. Sala M. Salellas, M.A. Sautiño, M.C. Ventura
1973 – ESTRENA ABSOLUTA
– Programa del Liceu – 20 gener 1973 – PIERROT – Coreògraf i mestre de ball: Joan Magrinyà – Ballarins: Alfons Rovira, Asunción Aguadé, Guillermina Coll, Carme Cavaller, Imma Junyent, Berta Albareda, Mercè Núñez, Maria Teresa Casellas, Maria Glòria Garay, Marta Guerrero, Marisa Salellas, Emilio Gutiérrez, Fernando Lizundia, José A. Flores, Josep Maria Massó.
Critica – 22 gener 1973 – El Noticiero Universal – Augusto Valera – PIERROT –
– Programa del Liceu – 20 maig 1973 – PIERROT – Coreògraf i mestre de ball: J. Magrinyà – Ballarins: Alfons Rovira, Asunción Aguadé, Guillermina Coll, Carme Cavaller, Imma Junyent, Berta Albareda, Mercè Núñez, Maria Teresa Casellas, Maria Glòria Garay, Marta Guerrero, Marisa Salellas, Emilio Gutiérrez, Fernando Lizundia, José A. Flores, Josep Maria Massó.
– Programa del Liceu – 22 maig 1973 – PIERROT – Coreògraf i mestre de ball: Joan Magrinyà- Ballarins: Alfons Rovira, Asunción Aguadé, Guillermina Coll, Carme Cavaller, Imma Junyent, Berta Albareda, Mercè Núñez, Maria Teresa Casellas, Maria Glòria Garay, Marta Guerrero, Marisa Salellas, Emilio Gutiérrez, Fernando Lizundia, José A. Flores, Josep Maria Massó.
_ Programa – 18 octubre 1973 – Sabadell – EL LAGO DE LOS CISNES (Act. I – G. Coll, F. Lizundia, cos de ball) – PIERROT (A. Rovira, A. Aguadé, G. Coll, solistes)- INTERLUDIO DE VIVES (G. Coll, E. Gutiérrez, cos de ball)- LA MOZA Y EL ESTUDIANTE (A. Aguadé, F. Lizundia, E. Gutiérrez, F. Areta, J. Béjar, J.A. Flores, cos de ball) – Coreografies: J. Magriñá
Revista – octubre 1973 – Nº 4 de La danza – Estrena mundial de PIERROT – A. Puig
– El 08 de setembre es va fer una representació a Elda (Alacant)