GRANADA – la peça exposa, com una esclava cristiana que ha aconseguit escapolir-se del seu captiveri malauradament es troba amb un califa que avorta el seu camí d’alliberament.
Música: Albéniz
Coreografia: Juan Magriñà
Del llegendari i generós catàleg pianístic del compositor de Camprodon Isaac Albénz la seva famosa “Suite española Op. 47”-estructurada en vuit números-, que va escriure el 1886, ocupa un lloc d’honor,essent pedra de toc per a tot gran pianista. Sobre el núm.1 -definit per Albéniz com ‘serenata’ i amb el títol “Granada”- Joan Magriñà va dissenyar una frapant coreografia (batejada amb idèntic nom) amb la presència enigmàtica, damunt l’escenari, d’una sola ballarina i una lleu pinzellada argumental, ja que la peça exposa,molt subtilment, com una esclava cristiana que ha aconseguit escapolir-se del seu captiveri malauradament es troba amb un califa (que en cap moment apareix en escena) que avortà el seu camí d’alliberament. Peça molt lírica, amb una gran demanda d’expressivitat a la intèrpret i un ús excels i savi del llenguatge coreogràfic posat al servei d’aquesta expressivitat (que confirmava, un cop més, l’excepcionalitat del Mestre com a coreògraf), es muntà per a la Primera Ballarina Araceli Torrens, estrenant-se a finals dels anys cinquanta del segle passat. Uns anys més tard -a meitats dels seixanta- la peça es reposà incorporant-se immediatament al repertori del Ballet Titular del Liceu: llavors la intèrpret fou una Cristina Guinjoan d’imponent presència i gest regi. Com a curiositat esmentar que, en la gala de dansa commemorativa del centenari d’Albéniz que protagonitzà la companyia el 22 d’abril de 1960 al Palau de la Música Catalana “Granada” -a càrrec de la Torrens- fou un dels plats forts: les cinc figures femenines en aquell 1960 (Ballarines Estrella,Primeres i Solistes) eren, Cristina Guinjoan, Antoñita Barrera, Aurora Pons, Araceli Torrens i Romana Uttini. – Jordi Pujal –
1969
_ Programa – 8 febrer 1969 – Hotel Ritz – Gran festa de gala dels italians – PANADEROS(ballarins: C. Guinjoan, F. Lizundia, G. Coll, Concep. Junyent, C. Cavaller, M. Falcó, M. Roca, R. Ripoll – DANZA CASTELLANA – A. Rovira, M.D. Escriche – MAZURCA(Asun. Aguadé, A. Rovira) – GRANADA(C. Guinjoan) – LA REJA(Asun. Aguadé, A. Rovira) – SEVILLANAS(Asun. Aguadé, A. Rovira, Ang. Aguadé, F. Lizundia, M. D. Escriche, G. Coll, Conc. Junyent, M. Falcó, M. Roca, Ana M. Sala, M. T. Comorera, H. Espejo
1961
_ Programa – 12 octubre 1961 – Palau de la Música – Gales coreogràfiques amb motiu de la concessió, a Aurora Pons, de la Medalla d’Or del Cercle Artístic de Belles Arts de Madrid amb participació del Cos de Ball del Liceu i la col·laboració d’Ana Mercedes i Antonio Español – ORFEO(lento;variación;allegreto) VARIACION(Tchaikowsky) – GRANADA(Albéniz) – VARIACION(Tchaikowsky) – … – PASO A CUATRO(Tchaikowsky) – MALAGUEÑAS(Solano) – DANZA XI(Granados) – EL TRIPILI(F. Obradors) – LA VIDA BREVE(Falla) – DANZA DE LA GITANA(Albéniz) – RUMORES DE LA CALETA(Albéniz) – Coreografía: Juan Magriñá – Ballarins: Laura Ferré, Regina Carrera, María Novellas, Asunción Petit, Asunción Aguadé, Cristina Guinjoan, Araceli Torrents, Antoñita Barrera, Elisabeth Bonet, Angeles Tozi, Aurora Pons